Série StarCraft ve svém ánru bezesporu pat?í k absolutní špi?ce, pokud ne p?ímo na vrchol. Hra, která se po devíti letech od vydání po?ád hojn? hraje na progamingové scén?, prost? nem?e být špatná. K její dokonalosti ur?it? p?ispívá i p?ístup samotných vývojá?? z Blizzard Entertainment, kte?í i po tolika letech pracují na balancování hry a vydávají další a další patche. Proto tedy není s podivem, jaký ohlas vyvolalo v Jiní Koreji odhalení druhého dílu.
Kdo zná Blizzard, ví, e si zakládá na maximální kvalit?. To je sice hezká v?c, má ale i svou stinnou stránku: ?as. ?as, který je nutný k vytvo?ení opravdu dobré hry. ?as, který si Blizzard pokadé dop?eje. Dev?tat?iceti?lenný tým (co je mimochodem oproti ostatním titul?m velmi málo) za?al pracovat na pokra?ování - utajené pod kódovým názvem Med?za - u po dokon?ení Warcraft III: The Frozen Throne. Robert Pardo, šéf designér?, okomentoval práce na druhém dílu pom?rn? trefn?: "Není to tolik o tom p?ekonat StarCraft, problémem bude spíš p?ekonat vnímání lidí a nostalgii ze StarCraftu.” D?j druhého dílu je zasazen do doby deset let po událostech v Brood War. Tady m?eme polemizovat, jestli je to náhoda, ?i úmysl, e jde o stejn? dlouhou ?asovou prodlevu, která nás bude v dubnu p?íštího roku d?lit od vydání p?vodního dílu.
• Bez výrazných inovací?
U z prvního videa bylo patrné, e Blizzard vsadil na osv?d?enou kartu. Principy p?edch?dce zachoval, pouze hru p?ed?lal do standardu 21. století. Nepo?ítejme proto se ádnými výraznými zm?nami. Tedy a na grafiku. Tohle slovo je na fanstránkách nej?ast?ji sklo?ovaným pojmem. Prakticky rozd?lilo komunitu na dva nesmi?itelné tábory. Jedni grafiku chválí, e jde s dobou, druhým p?ipadá moc barevná, kreslená, jakoby z p?ípadného WarCraftu IV. A kdy se odp?rc? zeptáte, co konkrétn? jim nejvíce vadí, odpov?? p?ijde okamit? - ta p?íšerná tráva!
Auto?i pom?rn? brzy vyvrátili, e by p?idali n?jakou další rasu. Jist?, mnozí by za ni byli vd??ni, p?ece jenom bychom poznali nové jednotky, p?íb?h by doznal dalšího rozm?ru. Na druhou stranu se zdá dost nepraktické m?nit osv?d?ený systém t?í ras. Kdo hrál první díl, tak ví, e výrazným plusem této hry byly práv? t?i naprosto rozdílné rasy. Tak pro? zasahovat do n??eho, co tak výborn? funguje? K tomu se lehce vztahuje i otázka mikromanagementu. Blizzard chce samoz?ejm? d?lat hry pro co nejširší publikum, proto se musel zam??it jak na poadavky hardcore hrá??, kte?í jsou na výrazný mikromanagement jednotek zvyklí t?eba práv? z Warcraftu a nemají s ním problém, tak i na "nevoli" p?íleitostných hrá??, kterým by takové piplání jednotek pravd?podobn? nic ne?íkalo. ešení se p?ímo nabízí - zlatá st?ední cesta vít?zí.
Poj?me se podívat alespo? na ty menší, jasn? patrné a vy??ené zm?ny v druhém dílu. Systém dvou t?itelných surovin z p?vodního dílu bude zachován (krystaly a plyn). P?esto si pro nás p?ichystali auto?i jedno "malé" p?ekvapení - luté krystaly. Odno t?ch p?vodních modrých, jejich výnosnost by m?la být vysoká. To sebou samoz?ejm? p?ináší více strategických voleb: expandovat na místo se lutými krystaly, kde bude jist? n?jaký há?ek (špatná dostupnost, snaší odhalení), nebo jít klasickou cestou modrých krystal??
Pokud se podíváte na n?kterém videu nebo obrázku na interface, na první pohled si nejspíš ni?eho nevšimnete. Na ten druhý u vám ale asi neute?e p?idané tla?ítko pro zahálející d?lníky a vylepšení v podob? ovládání jednotlivých typ? jednotek v rámci skupiny pomocí tabulátoru. Navíc se podle PC Gameru testuje, zda by se osv?d?ily skupiny o "neomezeném" po?tu jednotek. Uvozovky tu jsou zám?rn? - jak zazn?lo z Blizzardu, celkový po?et vlastních jednotek bude velmi podobný p?vodnímu dílu. Pokud toto ?íslo nebude jen velmi podobné, ale stejné, pak se produkce op?t zastaví na magickém ?íslu 200.
Usnadn?ní hry by mohlo nastat i díky monosti automatické t?by d?lník?, pokud jim zadáte shroma?ovací bod p?ímo na minerály nebo na zdroj plynu. Odpadne tak starost p?emýšlet nad tím, zda jste p?ed chvilkou postaveným d?lník?m vydali ji p?íkazy t?it, nebo se stále poflakují kolem hlavní budovy. Dalším z ?ady velkých plus? se prozatím jeví plán autor?, jeho výsledkem by byla monost upravovat si libovoln? uivatelské rozhraní (UI) ?i klávesové zkratky dle vašeho gusta.
Nakonec zazn?lo odváné tvrzení, e um?lá inteligence bude výrazn? vylepšena a e se bude ?ídit pouze informacemi, které v pr?b?hu hry dostane (e by Fog of War i pro po?íta?em ?ízené soupe?e?). Nesmíme však zapomenout na slova snad kadého ?lov?ka z Blizzardu, která jsou vy??ena na záv?r jakéhokoli rozhovoru - p?ed námi je ješt? spousta balancování a nic není finální.
• Prioritou single nebo multiplayer?
P?estoe se m?eme t?šit na n?které známé postavy, za všechny vzpome?me Jima Raynora nebo Sarah Kerrigan, vývojá?i kladou d?raz hlavn? na multiplayer. Netají se tím, e chystají pro Battle.Net velké v?ci, které p?isp?jí k oivení samotné sluby a navíc k p?ilákání dalších hrá??. Dokonce se vývojá?i obrátili na n?kolik nejlepších hrá?? StarCraftu a Warcraftu III z Koreje s ádostí o pomoc ohledn? návrh?, balancování a hrá?ských pot?eb.
Co se tý?e samotných boj? ve h?e více hrá??, tak podle posledních náznak? je v plánu zavést povolené sdílení surovin mezi spojenci, co je další z mnoha v?cí, které by v kone?né fázi m?ly ovliv?ovat délku samotné bitvy - ty by m?ly trvat mén? ne 20 minut. A? se to n?komu líbí, nebo ne, cíl je jasný - odehrát co nejvíce zápas? s r?znými lidmi vyuívajícími r?znorodé taktiky.
I kdy do vydání zbývá ješt? dost ?asu, je známo pom?rn? slušné procento jednotek. Systém kámen-n?ky-papír známý nejen z d?tských her z?stává, proto by na kadou jednotku m?la p?ipadat její protivarianta. Uve?me si jednu modelovou ukázku. Vaše letka sloená z phoenix? narazila na terranské battlecruisery, a to doslova. B?hem n?kolika okamik? je z phoenix? kosmický odpad. Sta?í si ale vzít pár Warp Ray a zamávat battlecruiser?m na rozlou?enou. To samé platí o trojkombinaci Zealot - Siege tank - Immortal, a takhle bychom mohli pokra?ovat dál. Tudí hra bude dozajista klást d?raz spíš na r?znorodost jednotek, které zapojíte do útoku, ne na masivní výrobu jednoho typu.
Protossové
ZEALOT - Základní p?chotní jednotka, která se objevila ji v prvním dílu. Horlivost, se kterou se vrhá do boje, je u tohoto bojovníka p?íkladná. Vyzbrojen dv?ma psionickými ?epelemi a za pouití schopnosti „charge“, která mu dovoluje se mnohem rychleji dostat ke vzdálen?jším protivník?m, je Zealot pouze p?edkrmem d?sivé protosské síly. Podle potvrzených informací od jednoho z komunitních manaer? Blizzardu je "charge" upgradem. Ve stínu podobných akcí (defenzivní vylepšení mari?áka o štít a p?em?na zerglinga do sebevraedné formy v podob? bannelinga) jde o pravd?podobnou snahu zajistit základním jednotkám všech t?í ras vyuitelnost i v pozd?jších fázích hry.
STALKER - Vále?ný stroj postavený temnými templá?i je díky své rychlosti a schopnosti „blink“ p?edur?en k funkci zv?da, jednotky vhodné pro p?epady nebo lovící pomalé a nemotorné jednotky nep?ítele. Blink slouí Stalkerovi k okamitému p?emíst?ní (teleportu) v rámci svého dohledu.
IMMORTAL - T?ce ozbrojený a opancé?ovaný Immortal je vyzbrojen zvláštním typem štítu, který se aktivuje pouze v p?ípad?, kdy je Immortal pod velmi t?kou palbou. Tato vlastnost d?lá z jednotky vynikající volbu pro dobývání t?ce brán?ných pozic nep?ítele. Jeliko se štít neaktivuje proti jednotkám s malou palebnou silou (jako jsou nap?íklad mari?áci), musí si Immortal dávat velký pozor, na koho na bojišti narazí.
OBSERVER - Jednotka známá z prvního dílu. Sama neviditelná, byla tato jednotka nepostradatelným pr?zkumníkem a detektorem kadého dobrého hrá?e.
COLOSSUS - Toto monstrum je vyzbrojeno dvojicí t?kých paprsk?, které jsou obzvlášt? efektivní proti malým jednotkám, jako jsou nap?íklad Zerglingové. Colossus vyuívá nový IK System (systém inverzí kinematiky), který mu za pomoci jeho obrovských nohou dovolí p?ekonávat r?zné vyvýšeniny, „schody“ nebo útesy.
PHOENIX - Hbitá a smrtící letecká jednotka nahrazující z prvního dílu vyslouilé scouty a korzáry. Piloti phoenixu mají monost vyuít schopnost „overload“, její drtivý výboj zasáhne všechny blízké jednotky. Jako v?tšina schopností, i tato má jedno velké ale – po skon?ení výše zmín?ného výboje se z phoenixe stává nepohyblivý a vysoce zranitelný kus šrotu, take je otázka p?eití samotného phoenixe, zda po pouití „overload“ zbude v jeho dosahu n?jaký nep?ítel.
PHASE PRISM - Pravd?podobn? jedna ze strategicky nejd?leit?jších jednotek Protoss?. Primární funkcí je bezesporu transport protosských sil na bitevní pole. Druhou, nemén? d?leitou funkcí Phase Prism je monost fungovat jako mobilní zdroj psionické matice, co m?e slouit nap?íklad jako náhrada za p?i útoku zni?ený Pylon nebo k rychlému zaloení p?edsunuté základny.
WARP RAY - Další z leteckých jednotek Protoss? vyuívá typ zbran?, který p?idává tím více poškození, ?ím déle je zbra? zam??ena na jednotlivý cíl. Z popisu funkce této zbran? je patrné, e tato jednotka je obzvlášt? efektivní proti t?ce obrn?ným cíl?m (jako jsou battlecruisery), na druhou stranu vypo?ádání se s velkou skupinou menších jednotek (jakou jsou mari?áci) je nad její síly.
MOTHERSHIP - Nejsiln?jší jednotka v arzenálu této rasy. Její moc je vykoupena obrovským mnostvím surovin pot?ebných k její materializaci a fakt, e v danou chvíli je moné mít pouze jednu. Mothership byly do vínku p?idány t?i schopnosti – time bomb, planet cracker a black hole. Time bomb vytvo?í kolem Mothership pole, ve kterém se zastaví veškeré p?íchozí st?ely. Planet cracker je mocný paprsek, který vyhladí velmi rychle vše, co má v daném okamiku p?ímo pod sebou. A nakonec black hole – úasn? graficky zpracovaná monost vcucnout do bezedného prostoru velkou ?ást nep?átelského letectva.
HIGH TEMPLAR - Z p?edchozího dílu známý High Templar se vrací s mocným útokem v podob? psionické bou?e. Do vínku mu tentokráte byla p?idána ješt? síla dovolující vytvo?it silové pole, které do?asn? uv?zní jednotky, nebo bariéry. Jak se PC Gamer dozv?d?l od Blizzardu, interní testování odhalilo n?kolik vynikajících taktik vyuívající sílu práv? této jednotky.
DARK TEMPLAR - Další staronová jednotka prozatím zahalena do závoje tajemna. Krom? známé v?ci, e jde o neviditelnou jednotku pro boj na blízko, netrp?liv? vyhlííme další informace.
TWILIGHT ARCHON - O schopnostech této jednotky se prozatím m?eme pouze dohadovat. Nicmén? mnozí ji po shlédnutí v jednom z videí ur?it? p?ivítali s nadšením – Archon je zp?t.
TEMPEST - Co by to bylo za armádu bez letadlové lodi. Carrier je mrtev, a? ije Tempest – jednotka, která za pomoci svých stíha?ek, které vypouští ze svých útrob, je jako stvo?ena k ovládání vzdušného prostoru. Tempest je vybavena silným štítem, který se aktivuje pouze za p?edpokladu, e ?elí útoku ze zem?.
SOUL HUNTER - Pat?i?né jméno pro protip?chotní jednotku, její síla roste s po?tem vysátých duší svých nep?átel. Efektivita proti malým organickým jednotkám je vykoupena prachbídnou pouitelností proti jednotkám robotickým.
REAVER - Chybí vám artilerie? Tady je. Ani PC Gamer nem?l monost shlédnout jakékoli schopnosti této jednotky, take se m?eme pouze dohadovat, zda se bude jednat o stejného zabijáka, jakého jsme m?li ?est poznat minule.
PHASE CANNON - Pravd?podobné vylepšení fotonového d?la je pohyblivé. Ano, pohyblivé. Kouzlo spo?ívá v p?em?n? do formy energie, p?esunu a následného zmaterializování. Jen si dávejte pozor, abyste v dob?, kdy phase cannon bude ve form? energie, nep?išli o pat?i?ný pylon.
STAR RELIC - Dva prvky charakterizují tuto jednotku: maskovací pole, které je schopno skrýt i budovy, a fúzní paprsek, který slab? poškozuje cíl do té doby, dokud mu nep?ivodí úplnou zkázu. A ješt? bonus navíc – cíl po smrti (zni?ení) exploduje a poškodí vše kolem. ?ím je v?tší, tím víc to bude stát za to.
Zergové
ZERGLINGS - Základní jednotka Zerg?, tolik oblíbená v multiplayeru, je tady. Op?t bude t?it zejména z drtivého p?e?íslení nep?ítele, pro kterého bude tato situace ?asto fatální. Jako další výhoda této jednotky se jeví její p?em?na do jiné formy: banneling – sebevraedná hra?ka rozum?jící si dob?e s kyselinou a explodující p?i kontaktu s nep?ítelem. PC Gamer se dokonce domnívá, e bude existovat ješt? další forma, která by zajistila vyuití této jednotky v pozd?jších fázích hry.
MUTALISK - První vlaštovka v podob? letecké jednotky Zerg?. Mnozí z vás si z p?edchozího dílu pamatují i jednu z vylepšených forem této jednotky – Guardian pat?il mezi mocnou artilerii Zerg?. Necháme se tedy p?ekvapit, zda s Mutaliskem zamýšlí Blizzard ješt? další v?ci.
NYDUS WORMS - Tento ob?í ?erv byl zodpov?dný ve StarCraftu za vyhloubení podzemních cest, které slouily k okamité p?eprav? zergských jednotek na p?edem stanovené pozice. Sta?í mu rozev?ít široké ?elisti, ?íct „á“ a menší zergské jednotky jsou p?ipraveny na váš rozkaz.
Terrani
MARINE - Ani základní jednotka Terran? nemohla z?stat opomenuta. Rozruch, který vyvolal ve videu mari?ák drící „st?edov?ký“ štít, byl obrovský. Ten byl následn? alespo? ?áste?n? zaehnán prohlášením z úst vývojá??, e p?jde pravd?podobn? o obranné vylepšení.
SIEGE TANK - Nesta?í vám základní p?chota? Na ?adu se dostává Siege Tank. Terranská artilerie, která je schopna vysunutím podp?r aktivovat obléhací mód, který ji dovolí st?ílet jak na v?tší vzdálenost, tak i mnohem ú?inn?ji.
REAPER - Do?kali jsme se i nového p?ír?stku do rodiny Terran?. Jet-packem vyzbrojená a rychlostí obda?ená jednotka je ideálním nástrojem pro útoky na základny ze sm?r?, ze kterých se to ne?eká. Práv? Jet-pack zaru?uje, e Reaper je schopen p?ekonat nejednu p?ekáku.
BATTLECRUISER - Co by to bylo za flotilu bez po?ádného k?iníku. Dob?e známý a oblíbený Battlecruiser je zpátky v?etn? své mocné zbran? – Yamato, která je schopna na jediný výst?el zabít a rozloit na sou?ástky menší nep?átelské jednotky.
• Technické zpracování
Ti z vás, kte?í zde ?ekali obvyklý seznam minimálních poadavk?, budou jist? zklamáni. Hra je momentáln? sotva ve fázi alpha, take na n?jaké soudy je stále ješt? brzo. Z p?edchozích her Blizzardu je nicmén? patrné, e hry jsou koncipovány tak, aby b?haly na v?tšin? b?ných sestav. Tím se samoz?ejm? sleduje, aby si hru vychutnalo co moná nejv?tší procento lidí. Hra je stav?na na enginu vyadujícím DirectX 9, o efektech primárn? vycházející z DirectX 10 stále ješt? nebylo rozhodnuto. Co je ale jasné, a co víme, hra bude vyadovat Shader Model 2.0, co p?eneseno do kontextu grafických karet znamená sérii GeForce FX a Radeon 9000 a lepší. A to v dnešní dob?, uznejte sami, je opravdu exkurze do relativn? daleké historie.
Takové šílenství, jaké se strhlo v Jiní Koreji (ostatn? tam by se StarCraft dal p?irovnat k národnímu sportu), se u nás pravd?podobn? konat nebude. Pro hrá?e, kte?í m?li tu ?est s první dílem a datadiskem, bude dvojka povinností. Ty ostatní by m?ly p?esv?d?it dostupné obrázky a videa. Pravidlo, e Blizzard ned?lá špatné hry, se nejspíš op?t naplní. Proto doufejme, e se nedo?káme n?kolika odklad?, a e se na virtuálních bojištích setkáme co moná ned?íve, by? letos to podle oficiálního vyjád?ení ur?it? nebude. P.S. u nás hra vyjde v ?eštin?, viz rozhovor s CD Projektem o plánech lokalizovat hru op?t p?ímo v Dublinu.
Autor: Jetro
Zdroje: PC Gamer, fanstránky a další
?lánek byl p?etišn?n s laskavým svolením serveru Tiscali Games