[00:14] | Karune: Vítejte fanoušci Blizzardu z celého sv?ta. Jmenuji si Kevin Yu, váš komunitní manaer, na fórech jsem známý taky jako Karune. Dnes za?neme novou sérií BlizzCastu, navrené k tomu, abychom vás, fanoušky, vzali do zákulisí sv?ta Blizzardu. V kadé epizod? vám ukáeme nový pohled na to, jaká ta práce tady je, p?ineseme vám hosty, budeme mít rozhovory s vašimi oblíbenými vývojá?i, také vás vezmeme s sebou, kdy pojedeme ven na n?jaké konference ?i události a více ?i mén? vám ukáeme z v?tší ?ásti proces tvorby her.
V naší první epizod? za?neme s rozhovorem s naším skute?n? vlastním um?leckým ?editelem a návrhovým um?lcem Samem Didierem, kde budeme mluvit o tom, jaké asi bude koncep?ní pojetí jak u licencí Warcraftu, tak StarCraftu. Dále následuje rozhovor Drysca s naším hlavním návrhá?em World of Warcraft, Jeffem Kaplanem, o posledních informacích ohledn? patche 2.4 se zam??ením na Sunwell Plateau. |
[01:16] | Pro náš první rozhovor tady máme našeho um?leckého ?editele, Samwise, také známého jako Sam Didier. Je v podstat? odpov?dný za spoustu vynikajících postav, je jsme mohli vid?t ve World of Warcraft, a také ve StarCraftu. Take budeme mluvit o n?kolika málo jednotkách a také se dozvíme, jak se Sammy dostal do herního pr?myslu.
|
[01:34] | Take jak jsi se sem vlastn? dostal?
Samwise: Vid?l jsem inzerát, te? nevím, jestli to bylo n?co jako Orange County Register ?i Penny Saver, prost? n?co podobného, byl to malinkatý inzerát - dv? v?ty - znáte to: "D?lejte um?ní pro video hry." A tehdy jsem m?l skv?lou práci hlavního uvad??e v kin?.
Karune: Jasn?.
Samwise: A já na to, "Víš co? Mohl bych p?estat kreslit na všechny ty záznamový archy z toalet a pracovních výkaz? z kina a mohl bych skute?n? kreslit um?ní pro video hry." ekl jsem si, "Dob?e, je to n?jakej druh ošunt?lého papírku; pravd?podobn? to nebude nic skute?n? cool."
Tak jsem tam šel a ukázal jsem se a první osoba, kterou jsem vid?l, byl Frank Pearce, který je normáln? ve skute?nosti jakýsi recep?ní, protoe jeho st?l byl p?esn? za dve?mi a kdy jsem vešel, byl milý, m?l hrubý hlas a ?ekl n?co jako "M?u vám pomoct?" a já jsem odpov?d?l "Jo, jsem tady, abych se setkal s Allenem Adhamem." A on "Je velice vytíený. Chcete vid?t Mikea?" a já "No jasn?." A tak jsem se setkal s Mikem Morhaimem. Moje portfolio se v podstat? sestávalo z n?kolika návrh? a potom pár zarámovaných kousk?, na které jsem nem?l dostatek ?asu, abych je dod?lal. P?išel jsem s rámy a to bylo všechno.
Karune: Hezký.
Samwise: A tak jsem se s nimi potkal a vypadalo to jako, e se jim to líbí a nabídli mi ten samý den práci. Bylo to n?kdy kolem roku 1991. Aspo? myslím.
|
[03:05] | Karune: Take ty jsi také m?l tu monost podílet se jak na Warcraftu, tak na StarCraftu, oboje jsou velmi populární hry v herním pr?myslu. Jaký to je pracovat na t?chto dvou ánrech? Dáváš n?jakému p?ednost, jako e se ti víc líbí nebo jaký je to skákat mezi r?znými produkty a ánry tvorby? Jestli je v tom n?jaký rozdíl.
Samwise: Jen jednou to bylo obtíné. Kdy jsme pracovali na obojím zárove?. Ale, jak víte, kdy pracujete t?i nebo ?ty?i m?síce na StarCraftu, je to cool, protoe se dostanete do stylu SC a m?ete tak na n?m pracovat. Ale kdy musíte skákat tam a zp?t mezi projekty, rychle se setkáte s problémy jako "Sakra, vypadá to p?íliš warcraftov?" nebo "Sakra, to neni dost warcraftový. Pracoval jsi moc dlouho na SC." Take to je vlastn? jedna potí, ale stejnak je skv?lé na nich pracovat. Fantasy i sci-fi jsou skv?lé ánry.
|
[03:57] | Karune: Jak bys prosím popsal výtvarnou stránku Warcraftu a StarCraftu?
Samwse: No, Warcraft je trochu víc výjime?ný. A proto vidíte lidi pobíhající kolem s obrovskými ramenními vycpávkami a mají dvojru?ní zbran?, p?estoe je nosí pouze v jedné ruce. Kadá ruka drí obrovskou dvojru?ní zbra?. Warcraft je opravdu vysoce o p?edstavivosti. Jsou tam stroje a zbran? spojené s Warcraftem a potom se StarCraftem to je trochu víc, o n?co špinav?jší. Všechno není tak lesklé a jasné. Na texturách je trochu více ne?istot, prachu.
P?íb?hy jsou trochu - no není tam tolik humoru a je tam trochu vázn?jší tón. A je to o trochu víc, nevím, ne realistický, ale blíí se to trochu sou?asnému druhu v?cí, narozdíl od Warcraftu, který je, jak víš, jen tak venku a m?eš si d?lat, co chceš. StarCraft je velmi uzav?ený sv?t.
|
[05:12] | Karune: Take se te? pojdm? podívat na n?jaké z tvých Warcraftích a StarCraftích kousk?. Tady máme Pandarena.
Samwise: Ó, ano.
Karune: Tak nám n?co o Pandarenovi ?ekni. Jak se dostane panda do sv?ta fantasy?
Samwise: Dobrá, za?alo to, jak víš, n?kolik let zpátky, kdy jsem m?l malou dceru, jo. A kdy se narodila, obvykle jsem na Vánoce kreslil obrázek své rodiny. Jako osobní. A tak jsem ud?lal, pro ten obrázek, z n?jakého d?vodu, jsem se rozhodl ud?lat pandu, protoe jsem, krom? "Samwise", také "Panda", co je m?j nick protoe jsem takovej ten velkej vlasatej frajer, ale nejsem zase tak hr?zostrašnej :-) A tak jsem dostal p?ezdívku "Panda". Tak jsem nakreslil obrázek pandy s malým mlád?tem na rameni a byl to obrázek k Vánoc?m, který jsem dal celé své rodin?. A "Ó, to je protoe má malý dít?. M?kne!" Pro rodinu cokoliv. Musel jsem ud?lat n?co, co by babi?ka cht?la.
Ale tak se dostáváme výš, e kadý ?ekne n?co jako "Ó, m?j boe! Rasa s pandama? To zní dob?e!" A já "Si ze m? d?láte srandu, skute?n?? Chcete vid?t pandy ve Warcraftu III nebo ?emkoliv jiným?" Take jsme ud?lali jako holý nesmysl stránku s aprílovými ertíky s r?znými jednotkami a vším tím a lidi, znáš to - mysleli jsme, e by všichni hned ?íkali "No to teda ne!" - ale ve skute?nosti se všem líbila, a kdy zjistili, e to byl jen aprílový vtípek, ?íkali "Á, to je škoda." Take máme docela dost materiálu s pandou. Jako to d?lám po celou dobu ve svých obrázcích. Skryju do nich obrázek tvá?e pandy. Jako to bylo na Ilidanových ?epelích, prost? to tam jenom dát. A ?ekám, jestli to n?kdo zpozoruje. A všimli si. Dobrá práce, kluci. Dva body. A v?bec, od té doby to byly jenom samé milé v?ci. Všichni ?íkáme "Ó, jsi jako panda."
Karune: To je uasné, p?estoe se to nakonec ukázalo ve Warcraftu III a v tavernách a tak. Jako skute?ný hratelný hrdina.
Samwise: Brewmaster, e? Je tu skute?n? hustá postava. Ké bychom mohli vid?t takových víc.
|
[07:14] | Karune: Yeah, naprosto. Take, poj?me na další kousek, který tu máme ze StarCraftu II - Dark Templar je obrovsky oblíbený. Spousta lidí ho také porovnávala s dalšími sci-fi postavami. Co si myslíš o Dark Templarovi? Jak jsi zm?nil ráz, jmenovit?, od toho, co byl v p?vodním StarCraftu?
Samwise: Dob?e, nevím p?esn?, jaký p?íb?h kluci d?lají, ale kdykoli d?lám obrázek, mám v hlav? sv?j vlastní p?íb?h, se kterým za?ínám. Take, v podstat?, co jsem myslel, je, e Zergové nebo, promi?, Dark Templar byli na Shakurasu a na n?m jsou te? Zergové. Take te? tito temní templá?i po tom, co p?išli Protossové, n?kte?í Zergové s nimi p?išli a ?íkají: "Musíme bránit naše domovy." Take to je vlastn? místo, kde lze vid?t n?jaké ty lidi temných templá??, krom? teda Zeratula. Zeratul je n?co jako tajný agent a ninja v jednom. Má ochrannou masku a to jedno dlouhé smrtelné ost?í a tak dále. Je n?co jako zvláštní postava.
No ve StarCraftu byli všichni naši temní templá?i takoví, protoe jsme pro to nem?li ?as ud?lat další postavu, take jsme jen ?ekli "Jo. Všichhni mají tohohle chlápka." Take, v tomto, nápad byl ukázat trochu, jako další verzi temného templá?i, jako, e nejsou nezbytn? nutní pro tohoto ninju: oni jsou rasa. Tak proto jsme zkusili v?lenit jednotky jako Stalkery a temní templá?i jsou víc jako otrlí vojáci, kte?í bojovali proti Zerg?m na svém domovském sv?t?. A proto mají na t?le takové ty zergské kosti. Mají je jako trofeje. Tam, kde Protossové mají zlaté brn?ní, temní templá?i mají spíš namodralé st?íbro namísto modrých krystal? narozdíl od normálních Protoss?, Dark Templar má tedy takto ty kosti. A to bylo práv? jako nápad pro vznik temných templá?? a pak jsem jim cht?l dát jiný typ zbran? jenom proto, abych je ud?lal od t?ch normálních Protoss? víc odlišné.
Zealoti mají obouru?ní ?epel. Dob?e, poj?me je trochu odlišit. Zeratulovi ponecháme ru?ní ?epele, protoe tak vypadá dob?e. Nechceš ho vym?nit za Darth Vadera (hlavní záporná postava ze Star Wars - pozn. redakce). Ale poj?m? k samotným templá??m, ud?lejme je trochu víc, práv? mají r?znou zbra?ovou výbavu, od svých protosských bratr? mají jiné brn?ní.
Karune: Rozhodn? vypadají daleko víc otrlí, myslím.
Samwise: Jasn?.
Karune: Hádam, e se museli p?izp?sobit.
Samwise: P?esn?. Vím, op?t, e n?kte?í jsou opravdu, opravdu zblázn?ní do nového temného templá?e. N?kterým se nelíbí. Vdy? to víš, jsem n?co mezi tím, kdy vidím filmy a zm?ní n?co na n?jaké postav?, jsem hned chytrej; naštve m? to taky, take tím myslím... Po?ád na tom d?láme, a kdy se ukáe, e ten nápad je špatnej, nemáme problém to tady p?epracovat. Vdy? to d?láme po?ád, myslím, ani jediný kousek grafiky, který máme ve h?e, není finální, dokud hra nevyjde. Take jestlie se vám n?jaká postava líbí, uasný. Jestli n?jakou nenávidíte, nebojte se: pravd?podobn? ji zm?níme.
|
[10:09] | Karune: Pravda. Dobrá, jako další jednotku tu máme zerglinga. Vím, e všichni by um?eli jen, aby slyšeli n?co o této rase. Take, mohl bys nám ?íct n?co málo o tom, jak se zergling v porovnání se StarCraftem I zm?nil nebo jen tak všeobecn? o tomto konceptu?
Samwise: Dob?e, vzali jsme zakladní tvar a styl a prvky zerglinga, které se kadému líbily - malé skákavé potvory, tlamu plnou zub? a drápy. Kdy jsme d?lali koncept, bylo to jako "Okay, yeah, tohle je super, máme zerglinga. Je trochu jinak zakroucenej ne ten p?vodní, ale je to on. Co k n?mu p?idat nového?" Take nápad byl takový: "Dobrá, sakra, p?idejme malá k?idýlka, take pak kdy budou skákat a budou se rojit, mohli by vzlétnout a zaúto?it na jednotky a vysko?it na vršky budov a prost? d?lat všechno tohle. Kdo ví, jestli tohle dostanou do hry nebo ne? Je to jen koncept. Ale to byl ten nápad, vid?t roj t?hlech chlapík? b?hat kolem s jejich malinkými k?ídly a "prrttt prrtt", to t?epotání kolem a tak...
Karune: Koukám, e na k?ídlech také mají n?jaké díry od kulek a dalších v?cí.
Samwise: Jo jo, tentokrát m?li št?stí. Prošlo to skrz k?ídla.
Karune: P?kný.
Samwise: Ale to byl v základu ten nápad. Víš, vzít ze StarCraftu n?jakou skv?lou postavu a dát ji na vyšší úrove?. Tak jak je, nem?nit. Kdokoliv by se na to podíval, aby nemohl ?íct, "Co je sakra tohle?", víš? Je to zergling. Víš, co je za?. "Je to zergling, Lestere, rozmanitý druh zerga." Rozhodujeme se p?idat k?ídla, víš? Je to p?ece StarCraft II. Nechceme d?lat n?co, co jsme d?lali p?ed deseti lety a jen z toho ud?lat jeho 3D verzi.
|
[11:35] | Karune: Take, jak bys doporu?il dalším lidem, jako výtvarník?m, dostat se do videoherního pr?myslu? Nebo jen jak se stát výtvarníky, víš jak, na hlavní pracovní pom?r?
Samwise: Správn?. Dobrá, aby ses dostal do pr?myslu, bezvýhradn? doporu?uji mít n?jakou praxi v Maxi nebo Maye, nebo v jakýchkoli jiných 3D programech, protoe to je momentáln? zp?sob, jakým se hry d?lají. Pokud ned?láte hry zaloené na Flashi, v?ci jako tyto se d?lají ve 3D. Take do toho jd?te. Dokonce pokud jste jen návrhoví um?lci, jako n?kte?í kluci v našem týmu, skute?n? chceme lidi, co m?ou d?lat r?zné v?ci. Jako naši návrhoví um?lci v našem týmu - umíme modely, umíme textury. Nem?eme být samoz?ejm? tak nabušení jako n?kte?í kluci z Blizzardu zabývající se tvorbou filme?k?, ale všechny postavy ve StarCraftu II jsou vytvo?eny našimi kluky.
|
[12:51] | Karune: Dobrá. Díky moc Sammy za to, e jsi s námi strávil ?as a povídal jsi si s námi o tom všem.
Samwise: ádný problém, chlape. V pohod?.
Karune: Dobrá.
Samwise: Uvidíme se pozd?ji, lidi!
|
[13:22] | Drysc: Vítejte do ?ásti, která se v?nuje World of Warcraftu, v prvním BlizzCastu. Jsem Drysc z komunitního týmu WoWka. Dnes si povíme n?co o nadcházejícím patchi 2.4, který bude obsahovat raidovou instanci Sunwell Plateau. A kdo jiný by nám to lépe vysv?tlil, ne hlavní designér, Jeff Kaplan. Zdravím Jeffe, jak to jde?
Jeff: Mám se skv?le. Jsem nadšen, e tu m?u být.
|
[13:45] | Drysc: Dobrá. Tak nám ?ekni n?co málo o Sunwell Plateau, nap?íklad kam celá instance, v rámci Burning Crusade, zapadá. Je to a po Black Temple?
Jeff: Jasn?. Z hlediska raidu je to rozhodn? pokrok od Black Temple. Upravujeme to pro lidi s výbavou na Tieru 6, ale to neznamená e by to nebylo pro ostatní. První t?i bossové jsou p?ístupní pro všechny, ale budou vhodní pro Tier 6. Sunwell Plateau je ale více ne jen raid dungeon se t?emi bossy.
|
[14:18] | Drysc: A jak to bude z hlediska reputace? Bude reputace n?jak svázána se Sunwell Plateau, nebo je to Aldor/Scryer?
Jeff: Reputace bude svázána s celým ostrovem Sunwell. Ostrov neobsahuje pouze tento raidovací dungeon, kterým je Sunwell Plateau, ale nachází se tam také instance pro p?t lidí - Magister's Terrace, která m?e být normální nebo heroická. Také je tam celá sí? quest?, co budou vlastn? denní questy, které se budou postupn? rozši?ovat. S tímhle vším je spjata reputace, která se bude jmenovat Shattered Sun Offensive. Jedná se v podstat? o spojení p?íb?h? Scryer a Aldor. Tyto dv? skupiny se kone?n? spojily, v návaznosti na scénu, která se odehrála v hospod? v Area 52. Te? cestují spolu, aby vyhnali Burning Legion, která obydlela a znovu zaehla Sunwell. Myslíme si, e je to velmi zajímavé - Shattrath, mnoho NPC?ek bude zm?n?no. A to ti, kte?í p?edtím pat?ili bu? k Aldor?m ?i Scryer?m a jsou specifi?tí pro Shattered Sun Offensive NPC?ka. Blood elfové a draenei budou jako ti flight maste?i na front? - vy je uvidíte m?nit se. M?lo by to být skv?lé.
|
[15:33] | Drysc: Jaký gear si budou moci hrá?i ze Sunwell Plateau odnést? Bude to gear na Tieru 7, nebo to bude Tier 6?
Jeff: Rozhodn? to bude o jeden ?ád vyšší ne 6, tudí to bude Tier 7, ale nejsou tam ádné restrikce, co se vzhledu tý?e v návaznosti na konkrétní t?ídu. Ur?it? budou specifická brn?ní pro kadou t?ídu, v?etn? setových bonus?, ale vzhled bude stejný pro kadý typ brn?ní. Nap?íklad plátové brn?ní bude v paladinské a warriorské verzi, budou tam i n?jaké rozdíly v barevnosti, ale vzhledy nebudou unikátní pro kadou t?ídu zvláš?.
|
[16:12] | Drysc: To je n?co jako AQ do ur?ité míry.
Jeff: Jo, Ahn'Qiraj 40, a?koliv plánujeme vylepšít celkový management p?edm?t?, tudí ádný strach.
|
[16:26] | Drysc: Ok, vra?me se zpátky k tomu dungeonu pro 5 lidí. Jaká je jeho obtínost? Kam tento dungeon zapadá? Jakou z toho hrá?i dostanou výbavu?
Jeff: "Jaký z toho bude loot?" je vdycky nejd?leit?jší otázka.
Drysc: Tak tak. Jeff: Bude se jednat o dungeon pro maximální level, to znamená level 70. Neo?ekáváme, e by to bylo n?jak výrazn? obtín?jší ne ostatní dungeony pro maximální levely. Bude to n?co jako Shadow Labyrinth, nebo Shattered Halls - tak n?jak. Heroický mód bude také p?ítomen a bude zhruba stejn? obtíný jako ostatní heroické. Co se lootu tý?e, tak v normální verzi dostanete jednu z patnácti modrých v?cí, specifických pro tento dungeon - z prvních t?í boss?. To bude normální loot pro 70. level. Poslední boss bude ale mít jeden z deseti epických p?edm?t?, jeden z nich je na stejné úrovni jako epický Karazhan, další jako epický Karazhan na niší úrovni. V heroickém módu budou epické p?edm?ty Karazhan "padat" z kadého bosse a finální boss bude mít v?c srovnatelnou s epickým p?edm?ten Karazhan Prince Malchezzara, tudí to bude velmi dobrý epický p?edm?t na konci heroického módu.
Uv?domujeme si, e tento dungeon p?ichází docela pozd? v rámci cyklu Burning Crusade, tudí je velmi d?leité mít takový loot, který bude pro aktuáln? hrající hrá?e hodnotný. A pro hrá?e, kte?í p?išli do Burning Crusade pozd?ji to bude šance jak trochu dohnat hrá?e Arén, nebo ty, kte?í se v?nují PvE obsahu. A protoe to je jen dungeon o ?ty?ech bossech a dungeon pro p?t lidí, nem?ete se zde pln? vybavit tímto gearem.
|
[18:18] | Drysc: A co m?eme všeobecn? o?ekávat od patche 2.4 krom? nových gear?? Zmínil jsi n?jaké denní questy spojené se Sunwell Plateau. Chceme v?d?t n?co o obsahu, krom? toho e lidé budou chodit do dungeon?. Co je sice super, ale co ješt? nabídne patch 2.4? Jeff: V patchi 2.4 toho bude opravdu hodn?. P?ed nedávnem vyšel patch 2.3, take vylepšujeme balancování jednotlivých t?íd. Nechceme d?lat ve 2.4 ádné drastické zm?ny, dokud neuvidíme, jak budou fungovat zm?ny ve 2.3. N?jaké zm?ny ale o?ekávat m?ete. Vylepšujeme drobnosti jako denní limit pro questy. Nyní to je deset quest? za den. Chceme to natáhnout na dvacet p?t quest? na den. Nikdy to nebyla limitace ze strany designu, jako spíše technická v?c - kolik v?cí m?eme najednou sledovat (trackovat) na jednom serveru. Tohle otev?e hrá??m spoustu obsahu, protoe budou moci ud?lat více denních quest? za den.
Také v?nujeme pozornost mnoha malým, ale d?leitým vylepšením uivatelského rozhraní. Jako malinkatý p?íklad m?u uvést nap?íklad to, e vylepšujeme "ready check". Take kdy vedoucí raidu klikne na tla?ítko "ready check", všichni kdo mají práva vedoucího, nebo jeho asistenta, budou moci vid?t, kdo odpov?d?l a je p?ipraven, nebo kdo je afk a kdo není p?ipraven. A takovýchto vylepšení bude ve 2.4 spousta.
|
[19:56] | Drysc: Velice ti d?kuji, tohle byl Jeff Kaplan, já jsem Drysc z komunitního týmu World of Warcraft a d?kujeme vám za poslech.
|
[20:12] | Karune: D?kujeme všem za poslech první epizody BlizzCastu. Vzhledem k tomu, e tato série vznikla za ú?elem zasv?cení vás, fanoušk?, do vývoje a nahlédnutí za oponu, cht?li bychom od vás zp?tnou vazbu. Chceme slyšet, co se vám líbilo, co byste cht?li v dalších BlizzCastech vid?t, stejn? tak jako jakýkoliv jiný feedback. Otázky a p?ipomínky m?ete posílat na adresu blizzcast@blizzard.com.
Navíc tu pro vás máme n?jaké drobnosti. Máme tu 12 Logitech G51 5.1 surround sluchátek a taky n?jaké ?epice s tématikou StarCraftu 2. Tyhle v?ci pošlu dvanácti š?astlivc?m, kte?í nám pošlou email se zp?tnou vazbou. Více detail? a pravidel bude na stránce BlizzCastu. T?ším se na vaše reakce a doufám, e se k nám p?ipojíte i v další epizod?. V té si budeme povídat s Chrisem Metzenem, který má na starosti kompletní p?íb?hové zázemí všech titul? v Blizzardu. A moná p?ijdou i p?vodní vývojá?i Diabla 2 a zodpoví nám n?jaké krátké otázky.
Tady Karune, váš komunitní manaer. Konec.
|