Stru?n? se podíváme na vývoj nejproslulejší hern? vývojá?ské firmy, která ji dekádu opanuje trh po?íta?ových her.
Za?átky jsou vdy t?ké, zvlášt? kdy jste sám a nemáte ani prost?edky ani p?íleitost, jen vizi. A takovou vizi m?l i Allen Adham, který miloval hry a cht?l se jim za kadou cenu v?novat. Po st?ední škole pracoval pro DataSoft na hrách jako Deamons Forge. Kdy nasbíral zkušenosti, pustil se do vlastního projektu Gunslinger. Ale jak se ?íká, ve dvou se to lépe táhne a tak se Allen obrátil na kamarády ze školy Mika Morheima a Franka Pearce (programátor).
Po?átky
S nimi 8. 2. 1991 zaloil Silicon & Synapse jen s 10,000 dolary. Nejd?íve se rozhlíeli a pracovali na konverzích her, pro Interplay pak vytvo?ili RPM racing a Brackthorne. V roce 1993 cítili, e ?as uzrál a pustili se do zpracování vlastních nápad? a vznikl Lost vikings a Rock and Roll racing. Za?átky byly sloité, protoe financí bylo málo, a Allen s Mikem ili první dva roky bez platu a p?j?ovali si alespo? na platy ostatních. Spole?nost si zajistila p?eití tím, e se vzdala nezávislosti, koupil ji Davidson & Associates, který jim našt?stí nechal absolutní tv?r?í svobodu. Dnes je majitelem Vivendi universal games.
Jméno se zm?nilo ze Silicon & Synapse na Chaos studios, jene to bylo ji pouito a tak ?irou náhodou Allen vybral nové jméno, Blizzard entertainment, které se stalo symbolem kvality, úsp?chu a nejlepší zábavy.
Firmu v za?átcích drela pohromad? rodinná atmosféra, Allen jako otec všechny motivoval do práce, spole?n? trávili v?tšinu ?asu a u ob?da diskutovali donekone?na o hrách. Z jedné takové diskuze vznikla asi nejznám?jší herní série.
První úsp?chy
WarCraft: Orc and Humans vydaný v roce 1994 se stal hitem. P?es o?ividné kopírování konceptu populárního zakladatele RTS ánru Duny II, se WarCraft díky multiplayeru a novátorským myšlenkám prosadil a hlavn? prodával. Tv?rci z Westwoodu (série C&C, Lands of Lore, Blade Runner apod.- dnes, pohlcen a zašlapán gigantem EA) neskrývali nad WarCraftem své opovrení. Rivalita obou tým? rostla v pr?b?hu let, kdy se fanoušci RTS ánru rozd?lili na dva tábory podle schémat t?chto firem.
Ješt? p?edtím v roce 1994 se Allen a ostatní setkali s Davem Bravikem a jeho firmou Condor, se kterými si rozum?li a dohodli se na objednávce dvou her. Nabídka, kterou dostali se podle Brevika nedala odmítnout. Z Condoru vznikl Blizzard North.
Úsp?ch WarCraftu navnadil celý tým a za pouhých deset m?síc? nato vyšel druhý díl WarCraft II – Tides of the darknes a nedlouho potom i datadisk Behind the Dark portal. To bylo poprvé a naposled, co Blizzard n?co stihl tak brzo. Proslulé odkládání her, dokud nejsou hotovy na nejlepší úrovni, rozpalovalo mnohé nedo?kavé fanoušky do ?ervena.
V té dob? p?ichází posily jako Bill Roper (produkce a dabing), Rob Pardo (WoW design), Bob Fitch (programátor). Roper se dále staral i o personální obsazení, které je stejn? kvalitní jako všechny hry. Pracovat v Blizzardu je sen mnoha grafik?, programátor?, výtvarník?, ale šance je menší ne zabít Diabla s Nekromancerem level 1. Dv? st? ?lenný tým tvo?í ti nejlepší z nejlepších, všichni do jednoho náruivý hrá?i, kte?í dýchají jen pro virtuální sv?ty.
?ervená ješt?rka p?ichází
Kdy u jsem zmínil Diabla, dv? hry od Blizzard North nesli jméno práv? po tomto úst?edním padouchovy. Prodejní ?ísla Diabla vydaného v roce 1996 p?ed?ila všechna o?ekávání a p?inesla nové pojetí RPG. Co je komu po tom, e m?lo jít p?vodn? o tahovou hru, další z leitmotiv? u Blizzardu je alespo? jedna generální p?ed?lávka kadého titulu. Druhý díl – Diablo 2 z roku 2000 pak svého staršího brat?í?ka p?edb?hl a s datadiskem Lord of Destruction se stal tak?ka mistrovským dílem.
To u se ovšem stahovali v Blizzard North mraky a neshody s vedením Vivendy vyústili v odchod v?tšiny hlavních vývojá??, mezi nimi i Bill Roper, Dave Brevik a Scheafer, kte?í usídlili pod novým praporem ve Flagship studios.
Hv?zdné války podle Blizzardu
Ale to, pro? jsme tady, se odehrálo v roce 1998. StarCraft byl p?vodn? jen kopií WarCraftu 2, který byl rychle p?epracován do vesmíru, ale na E3 sklidil spíše posm?ch a byl p?eválcován Diablem. V Blizzardu si sedli na zadek a za?al pracovat od za?átku.
StarCraft vyšel jako o?ekávaný titul a i p?es svou malou originalitu sklidit nadšený potlesk. Do dnešního dne platí dv? v?ci, hra se stále prodává (ji miliony kopií) a StarCraft se stal nejstarší stále hranou multiplayerovou hrou. Jako jediná scifi hra se dostala kopie i do vesmíru na stanici ISS. Stejný rok vydaný datadisk Brood War odstranil nedostatky.
WarCraft III – legenda pokra?uje
Blizzard další roky ivil sv?t WarCraftu v jeho t?etím pokra?ování a MMORPG World of WarCraft, který se stal nejhran?jším sv?tem s 9 miliony platícími uivateli. Toho by nedocílil bez roky budované komunity na Battlenetu.
Mimochodem se bude podle této hry natá?et kombinovaný film v produkci Legendary pictures (film 300).
Ne vše je zlato co se t?pytí, ani Blizzard se nevyhnuli exces?m, jako s p?vodním p?íliš megalomanským konceptem WarCraftu III, nebo zrušením adventury WarCraft Adventures. Také StarCraft Ghost se jaksi vytratil ze scény ješt? p?ed vydáním, asi kv?li technologické zastaralosti. Blizzard si na kvalitu prost? potrpí.
Zna?ka Blizzard
Blizzard posbíral desítky cen za jednotlivé hry i za p?ínos celé brani. Mezi jeho zna?ky pat?í i filmová divize, která tvo?í krátké animované sekvence, dnes ji nepostradatelný dopln?k všech jeho d?l. Jejich reisérem je Joeyray Hall.
Dalším synonymem je výtvarná stránka vedená osobou Samwise Didiera, která má stejn? odp?rc? jako p?íznivc?. Ne kadý zkousnul comicsový vzhled plný barev. P?esto znamenala opozici ultrarealistickému proudu a ovlivnila estetické hodnoty milion? mladých lidí.
Dalším význa?ným muem je Chris Metzen, hlavní scénárista. Pod jeho perem vznikla všechna významná (a které není významné?) díla.
Nakonec hudbu skládá Matt Uelmen (Diablo) s Glenn Stafford (WarCraft, StarCraft, WoW). Stejn? jako vše ostatní je i hudba kvalitativn? vysoko.
Blíící se vydání StarCraft II jen dokazuje, e Blizzard neztratil dech a nevytáhl ješt? všechna svá esa. Dle prvních videí a obrázk? p?jde o dílo, která nastaví v RTS novou la?ku. Kdyby ne vlastní hratelností, tak novým pojetím p?íb?hu a jeho implementací do hry. Protoe v?tšina vývojá?? si neuv?domuje, e p?íb?h je základním kamenem kadého díla. Spot?ební hry jsou jako b-filmy, ?asto bez nápadu, jen dle schématu, jen odehrát a zapomenout, ale Blizzard tvo?í opravdové legendy.
Autor: Vojt?ch Dudek (dudartist)
Zdroj: Score ?.103, doupe.cz, games.tiscali.cz, blizzard.com, imdb.com, ign.com